Yoast SEO vs. SEOPress

Egy weboldal technikai alapjainak összeállítása és a megfelelő felület kialakítása sok időt és energiát felemészt, s az ember rendkívül boldog, amikor egy ilyen procedúra végére ér. Ám a helyzet az, hogy hiába van egy látványos és profin összerakott oldalunk, ha nem gondoskodunk arról, hogy a leendő látogatók valahogy odataláljanak.

Költhetünk egy halom pénzt Google Ads (egykor AdWords) és Facebook kampányokra, de ha nem szeretnénk hatalmas összegeket otthagyni a hirdetési felületeken, jó alternatíva lehet inkább a tartalommarketing irányába fordulni és SEO segítséggel bevonzani a nézősereget. Ez persze elsősorban akkor jelent megtakarítást, ha magunk is tudunk érdekes és SEO szempontból megfelelően felépített tartalmakat írni, mert ez esetben legfeljebb az időt viszi a dolog, mint a pénzt. Ha már meg kell bízni valakit tartalomgyártással, az többlet költség, cserébe viszont nem kell erre saját időt fordítani, foglalkozhatunk a háttérmunkával. Az állandóan bővülő tartalom pedig hosszú távon jobb befektetés, mint a hirdetések.

Azonban hiába van minden szempontból megfelelő tartalmunk, ha erről a keresőmotorok mit sem tudnak. Vagyis arról is gondoskodnunk kell, hogy az új oldal megfelelően össze legyen kötve a népszerű keresőkkel. Ehhez pedig érdemes telepíteni valamilyen SEO bővítményt a WordPressbe.

Yoast: egy igazi all-in-one SEO megoldás

Ha teljesen kezdők vagyunk ezen a téren, választhatunk olyan SEO plug-int, amelyik átsegít minket a kezdeti nehézségeken, s aztán a későbbiekben is élénken felügyeli minden SEO-val kapcsolatos tevékenységünket, beleértve akár a tartalomgyártást is.

A Yoastból létezik ingyenes és fizetős kiadás egyaránt, de kezdetnek egészen biztosan elegendő a díjmentes változatot beüzemelni, aztán ha kinőttük, beruházhatunk a kereskedelmi verzióba. Mindkét változatot folyamatosan frissítik, gondozzák. Ez a plug-in mindig kompatibilis az aktuális WordPress verziókkal és a javítások is folyamatosan érkeznek hozzá. Ebből is a szempontból is jó választás.

A Yoastnak két nagy előnye van legtöbb konkurensével szemben. Az egyik, hogy lépésről lépésre tudja segíteni egy WordPress oldal összekötését a keresőkkel és a Google webmester eszközeivel. Ebbe éppúgy beletartozik a Google Analytics, mint a Google Search Console, de nem korlátozódik a Google termékekre a dolog, ugyanígy a Bing, Baidu, Yandex eszközeit is integrálhatjuk az oldalunkba a segítségével. Mivel nem mindenki a SEO mestere, az összekötéshez is megkapunk minden segítséget, vagyis egy kattintással érjük el a szolgáltatók admin felületének megfelelő lapjait, az egyedi ellenőrzőkódok, azonosítók beállításához. 

Egy varázsló lépésein végighaladva (zárójelben megjegyezzük, hogy a Yoast nemrég teljesen elkészült a felület magyar nyelvű honosításával) minden fontos opciót beállíthatunk. Ha végeztünk a varázslóval, biztosak lehetünk benne, hogy onnantól a Google és a többi szolgáltató rá lát majd az automatikusan generálódó XML oldaltérképekre, kulcsszavakra, címkékre, s mindenre, ami ahhoz szükséges, hogy megfelelően elemezhessék a tartalmainkat, majd tálalhassák azokat az adott téma iránt érdeklődőknek a keresőfelületeken.

A másik nagy előnye a Yoastnak, hogy képes a tartalmak (oldalak és bejegyzések szövegei) elemzésére, s ezek alapján tanácsokkal szolgál a SEO szempontból fontos módosításokhoz: a megadott kulcsszó (vagy fizetős verzió alapján akár kulcsszavak) megfelelő használatáról a szövegben, a szövegmennyiség, a tagolás, alcímhasználat, külső- és belső linkek használata stb. 

Rengeteg olyan szempont van, amelyeket kezdőként macerás fejben tartani, a Yoast azonban nem csak egyszerűen piros, narancs, vagy zöld jelzéssel jelzi a tartalom minőségét, hanem precízen, pontról-pontra kiírja, hogy min kellene változtatni a jobb eredményhez (kvázi a keresőkben történő jobb helyezés eléréséhez és így több látogató bevonzásához). Még azt is láthatjuk, miként jelenne meg a Google keresési eredmények között a találat (ha Premium verziónk van, akkor a Twitter és Facebook megosztásokról is kapunk előképet).

A Yoast kézben tartja a linkeket is, beleértve a kanonikus URL-ek használatát, a sarokkő tartalmakat, a törlésre szánt tartalmak egykori linkjének megfelelő kezelését (a redirect menedzser funkcióhoz Premium verzió szükséges), a belső linkek figyelését, a breadcrumbs navigációs séma menedzselését stb. Emellett nagyon egyszerűen meghatározhatjuk minden tartalom esetén, hogy azokat szeretnénk-e elérhetővé tenni a keresőmotoroknak, vagy sem (noindex, follow stb.). Ugyanígy arra is van módon, hogy például az RSS feedekbe automatikusan bekerüljön egy, a keresőmotorok számára az első megjelenést beazonosító link. Így ha nem is teljesen, de védekezhetünk a tartalmakat lopó oldalak lehúzó hatása ellen.

További érdekesség még a Yoast Eszközök menüpontjában található néhány extra, amelyek segítségével megoldható a beállítások importja/exportja, az admin felületen szerkeszthetők a SEO szempontból fontos fájlok (robots.txt és .htaccess), a Tömeges szerkesztő névre keresztelt funkció, amellyel csoportosan tudjuk megváltoztatni bejegyzése SEO címsorát, a SEO adatok optimalizálását végző funkció, amellyel nem árt olykor átnézetni az adatbázis erre vonatkozó részét.

Ezzel kapcsolatban nekünk voltak már személyes problémáink a Yoasttal: egy időre képes volt belassítani a bejegyzések listázását és a mentési folyamatot is. Ezen önmagában a SEO data optimatization funkció nem segített, de az ingyenes Yoast Test Helper plug-in beüzemelésével és annak Reset Indexables tables & migrations lehetőségét, majd utána a Yoast SEO plug-in SEO adatok optimalizálásának indítása funkcióját használva teljesen meg lehetett szabadulni a problémától. Ilyenek előfordulhatnak, hiszen a belegondolunk, a Yoast SEO bővítmény elég erősen integrálódik a WordPress oldalba több szálon, s hát tudjuk, ilyenkor óhatatlan, hogy egy idő után nem akadjon be valami, bármennyire körültekintően kódolnak is a fejlesztők.

Mindent egybevetve a Yoast SEO kétség kívül az egyik legjobb SEO plug-in WordPresshez, amellyel – feltéve, hogy megfogadjuk a tanácsait – van esélyünk SEO optimalizált tartalmakat előállítani az oldalon, illetve a keresőkkel és webmester eszközökkel való összekötés is jóval egyszerűbb vele, mintha manuálisan igyekszünk mindezt megoldani. Az már csak hab a tortán, hogy végre a felülete is teljesen honosított lett.

SEOPress: szintén sokoldalú és hatékony megoldás

SEOPress ugyancsak remek megoldás lehet, ha szeretnénk az oldalunkat feltérképeztetni a keresőmotorokkal, s a tartalmainkat SEO kompatibilissé varázsolni. Ez a plug-in is elérhető ingyen, illetve van belőle egy Pro változat, amely további lehetőségeket nyújt. Érdemes már most előrebocsátani: a SEOPress fizetős verziója jóval kedvezményesebb áron érhető el, mint a Yoast Premium, s adott esetben ugyanazt az eredményt érhetjük el vele. Ettől függetlenül azt is fontos tudni, hogy itt nincs honosított (magyar) felület, s a konfigurálás is macerásabb kicsit, dacára annak, hogy angolul viszont mindenről részletes leírást kapunk.

A SEOPress Dashboard felületén is van lehetőségünk elindítani egy varázslót, amely végigvezet minket az alap információk megadásán, illetve ha SEO plug-int váltunk, akkor az addig használt bővítmény adatainak importálásán is. Gyakorlatilag minden népszerű konkurensétől képes átvenni a korábban létrehozott metaadatokat (Yoast SEO, All In One SEO, SEO Ultimate stb.). Átállni a fentebb ismertetett Yoastról a SEOPress-re viszonylag egyszerű, ugyanis akár az ingyenes verzió is képes migrálni a Yoastban megadott SEO metaadatokat és egyéb információkat, vagyis ezeket nem kell manuálisan újraalkotni (elég rossz vicc is lenne több ezer bejegyzés esetében). De ezt a feladatot egy kattintással megoldhatjuk, s tesztjeink során gond nélkül működött is a dolog.

Ha mindent beállítottunk, a Dashboard felület Notifications Center részében további ötleteket kapunk arra nézve, mivel tudnánk javítani az oldalunk SEO helyezését. Ide tartozik például, hogy kigyomlálhatjuk a használt sablon saját SEO beállításaival kapcsolatos ütközéseket (a DIVI esetében például előfordulhat ilyen), optimalizálhatjuk az RSS-feed beállításokat, egyszerűen hozzáadhatjuk az oldalt a Google Search Console és Analytics szolgáltatásaihoz stb. Érdekesség, hogy akár Süti-figyelmeztetést is képes létrehozni az oldalon, hogy a Google Analytics és a Matomo használatával kapcsolatban nyilatkozhassanak a látogatók (elfogadják vagy sem), a GDPR előírásoknak megfelelően. Nem rossz, de azért erre a célra érdemesebb egy összetettebb megoldást használni, mondjuk a Compilanz képében. Emellett a bővítmény igyekszik a használt sablonnal vagy kiegészítőkkel kapcsolatos extra beállításokra is felhívni a figyelmünket. 

A Notifications Center alatti részen aztán megtaláljuk az általános beállításokat, így például a metaadatok, az XML és HTML oldaltérképek, a közösségi hálózatok, az Analytics beállításokat, az Advanced részben egy halom olyan opciót, amelyet inkább a haladók számára érdemes csak megbolygatni, illetve a beállítások importjának/exportjának menedzseléséhez szükséges funkciókat.

Végül még egy fontos funkció, amelyet a Yoast SEO esetében is szerettünk: a SEOPress ugyanúgy lehetőséget ad kiemelt kulcsszavak és a meta-leírás megadására, ugyanúgy kapunk előnézetet a keresési találatok megjelenéséről, s itt is van tartalom-analitika, vagyis a SEOPress is felhívja a figyelmünket a SEO szempontból szükséges javításokra.

Itt is van lehetőség extra jellemzők megadására, így beállíthatók a nofollow, noodp, noimageindex, noarchive, nosnippet értékek, hogy a keresőmotorok tudják, mit szabad és mit nem a tartalommal. Emellett külön részben foglalkozhatunk azzal, miként jelenjen meg a közösségi oldalak megosztásaiban az adott blogbejegyzés, illetve van lehetőségünk átirányítási link megadására is.

Összegzésül

Nehéz egyértelmű ítéletet mondani arról, hogy melyik SEO kiegészítő lehet a tökéletes választás. A Yoast SEO egy masszív, összetett megoldás, amely ennek megfelelően valószínűleg nagyobb terhet ró a rendszerre, viszont cserébe korrekt módon segíti a lehető legjobb találati pozíció elérését a keresőkben. A SEOPress nagyjából ugyanazt hozza, de kicsit talán kevésbé rendszerigényes módon. Ráadásul itt sok olyan funkciót ingyen megkapunk (több kulcsszó elemzése, redirect stb.), amelyekért a Yoast SEO esetében már meg kellene vásárolnunk a Premium verziót. Árban pedig egyértelműen a SEOPress Pro a gazdaságosabb választás a Yoast SEO Premiumhoz képest. Szóval nagyjából az “ízlések és pofonok” eleve szerint lehet választani közülük: kinek, melyik szimpatikusabb a kínált funkciók és a felület alapján.

Fontos: nincs szó arról, hogy ilyen bővítmények nélkül ne lehetne SEO optimalizált oldalunk. De ezek a megoldások segíthetnek abban, hogy minden fontos beállítást kényelmesen, egy adott felületről el tudjunk intézni, s ne kelljen manuálisan megoldani mindent. Szóval jelentősen gyorsíthatják a kezdeti konfigurálást és a későbbiekben is nagy segítséget jelenthetnek a tartalmak optimalizálásában.