Mi az a strukturált adat?

A strukturált adatok kapcsán lehet, hogy már hallottál a Schema.org-ról és a JSON-LD-ről. Talán még azt a hírt is hallottad, hogy ezeket manapság már egyre fontosabb beépíteni a webhelyedbe. De mit is jelentenek pontosan ezek a kifejezések? Mi az a strukturált adat és mi köze van az SEO-hoz? Mai cikkünkben ezeket a kérdéseket tisztázzuk, valamint azt is megnézzük, hogy melyek a strukturált adattal kapcsolatos első lépések!

A strukturált adatok a webhely leírására szolgálnak és megkönnyítik a keresőmotorok megértését. Ahhoz viszont, hogy érthetően tudjuk leírni a webhelyünket, szükségünk van egy úgynevezett szókincsre, amely kiélezettségével a keresőmotorok számára könnyen értelmezhető módon mutatja be a webhelyünk tartalmát. Példának okáért, a Schema.org az egyik olyan, nagy keresőmotorok által használt szókincs, amely a webhely tartalmát feldolgozható kóddá alakítja.

A keresőmotorok elolvassák a kódot, és arra használják fel, hogy sajátos módon gazdagabb keresési eredményeket jelenítsenek meg. Ezt a kódot könnyedén feltehetjük a webhelyünkre.

Képzeljük el, hogy van egy weboldalunk tele recepttel. Amikor strukturált adatot adunk a receptet tartalmazó oldalhoz, a keresőmotorok eredményei megváltoznak. Ez azt jelenti, hogy sokkal gazdagabb lesz a többi bemutatott tartalomhoz képest. Ezért nevezzük ezeket az eredményeket gazdag eredményeknek (rich snippets) vagy bővített kivonatoknak. A bővített kivonat általában így néz ki:

A cím, URL és a keresési találat leírása mellett láthatjuk azt is, hogy mennyi időbe telik elkészíteni a világ legjobb lasagna-ját. Látjuk azt is, hogy a lasagna hány kalóriát tartalmaz. Ahhoz tehát, hogy ilyen többletinformációval töltsük fel a keresési eredményt, strukturált adatot kell hozzáadnunk a weboldalunkhoz.

Több különböző bővített kivonat létezik

Nem túlzás azt mondani, hogy mindenféle típusú strukturált adat létezik. Ezek minden esetben kódformátumban jelennek meg. Fel tudjuk használni őket könyvekhez, értékelésekhez, filmekhez és webáruházunk termékeihez is. Minden esetben a strukturált adat további részleteket, információkat ad hozzá a keresési eredményhez. A Google galériában keresve megnézhetjük, hogy mely keresési találatok rendelkeznek strukturált adattal. 

Azt azonban muszáj megjegyeznünk, hogy sajnos a Google nem mindig készít bővített kivonatot az oldalunkról, akkor sem, ha hozzáadtuk a strukturált adatot. Sajnos ez nem garantált. A legjobb tehát, amit tehetünk, hogy elkészítjük a strukturált adatot és reménykedünk abban, hogy a Google a későbbiekben megjeleníti.

Mire használjuk a strukturált adatokat?

A strukturált adat beszél a keresőmotorokkal. Példának okáért, elmondja a keresőmotoroknak, hogy egy adott receptben milyen összetevők vannak, mennyi az elkészítési idő és hány kalóriát tartalmaz az adott étel. Ennek segítségével a Google képes lesz azonnal értelmezni az összes információt és eldönti, hogy megjeleníti-e a keresési eredmények között.

A strukturált adat egy olyan eszköz, amely lehetővé teszi, hogy a webhelyünkkel kapcsolatos részletes információkat közöljünk a Google-lel. Ezután a Google felhasználja ezeket az adatokat informatív, gazdag eredmények létrehozására. A közönség pedig imádja ezeket a találatokat.  

Mi az a Schema.org?

A nagy keresőmotorok kidolgozták a Schema.org nevű projektet. Ezen az oldalon megtalálhatjuk az összes olyan strukturált adat jelölést, amely a keresőmotorok által támogatott. Ez a tulajdonság a Schema.org-ot tulajdonképpen kód darabok gyűjteményévé teszi. 

A Schema.org segít abban, hogy könnyen megtaláljuk egy adott oldalhoz szükséges jelöléseket. Például, ha mi pólokat árulunk, a kódrészletben olyan információk fognak megjelenni, mint a pólok színe vagy mérete. Hogy többet tudjunk meg a Schema.org-ról, érdemes kis időt szánni arra, hogy elmerüljünk a Schema.org/Product oldal kínálta lehetőségekről.

Továbbá, a Schema.org webhelyen lehetőségünk van kódpéldákat másolni. A másolást követően hozzá kell igazítanunk a kódot a saját preferenciáinkhoz. Ehhez használhatunk olyan SEO eszközöket is, mint a Yoast SEO. Ezek hasznos segítséget nyújtanak a strukturált adatok használatának elkezdésében.

A Schema.org tulajdonképpen a kódformátumok rendszertana, amelyet a keresőmotorok értelmezni tudni. Leginkább kódformátumban jelentennek meg, de találunk más példákat is rájuk. Ilyen például az Open Graph, amelyet a Facebook használ vagy a Twitter által használt úgynevezett Twitter-kártyák.

Mi a JSON-LD?

A JSON-LD nem más, mint a Schema.org egyik jelölése, ami a kódírás módjára vonatkozik. A Schema.org oldalon más jelöléseket is találunk. Ilyen például a Microdata vagy az RDFa. A Yoast esetében használjunk mindig JSON-LD alkalmazást, ugyanis az nem töri meg olyan egyszerűen a webhelyet, mint más jelölések. Ráadásul ez az a formátum, amelyet a Google is preferál. Míg a Yaoast SEO automatikusan több strukturált JSON-LD adatot ad hozzá a webhelyhez, ez a többi jelöléssel nem lehetséges.

Miért fontos a strukturált adat SEO szempontból?

A strukturált adatok azért fontosak SEO viszonylatban, mert megkönnyítik a Google számára a webhelyek és oldalak tartalmának megértését. A Google-nak meg kell találnia, hogy melyik az a releváns oldal, amelyet megjelenít a keresési eredmények között. A strukturált adatok használata olyan, mintha a Google-lel beszélgetnénk és elmondanánk neki, hogy mit is tartalmaz a webhelyünk. Ez segít a rangsorolásban.

Ráadásul, a strukturált adatok megváltoztatják a keresési eredmény kinézetét, így további információkat mutatnak az érdeklődöknek és ügyfeleknek. A részletesebb információk növelik annak az esélyét, hogy az érdeklődő rákattint a keresési eredményre. A több kattintás pedig egyértelműen magasabb rangsort eredményez! Egyre több strukturált adattal működő, bővített kivonat jelenik meg, ezért fontos ezt is számításba vennünk. 

Hogyan használjuk a strukturált adatokat?

Lehet, hogy ez hihetetlenül hangzik, de a megfelelő gyakorlattal bárki meg tudja tanulni a strukruált adatok használatát. Röviden, meg kell szerezned a megfelelő kódot, alkalmaznod kell és meg kell találnod a legjobb módját annak, hogy elhelyezd a webhelyen. 

Nem értesz a kódoláshoz? Használj bővítményt!

Több struktuált adatjelölés hozzáadására is lehetőségünk van a webhelybe beépíthető bővítmények segítségével. Mint azt már korábban említettük, a Yoast SEO vagy a RankMath automatikusan hozzáadja a webhely legfontosabb adatait, oldalanként vagy cikkenként is képes meghatározni, hogy milyen típusú tartalom rendelkezik. 

Tehát a webhelyünk kapcsolattartó oldalát (Contact Page) példának okáért így tudjuk leírni: ContactPage. Ezt legkönnyebben úgy tehetjük meg, ha kiválasztjuk a kívánt típust a meta mezőben vagy a blokkszerkesztő sávjában. Ezenkívül a legtöbb ingyenes SEO plugin által használt tartalomblokk segítségével strukturált adatokkal jelölhetjük meg a GYIK oldalakat vagy a “hogyan” cikkeket.

Nem szükséges kódot írnunk ahhoz, hogy megkapjuk ezeket a bővített kivonatokat, csupán ki kell töltenünk néhány részletet és a bővítmények teszik a dolgukat helyettünk. Rengeteg olyan bővítmény létezik, amely segítségünkre lehet a strukturált adatok használatában anélkül, hogy kódírással kellene fájdítanunk a fejünk!